BLOC

NOVES TÈCNIQUES ARQUEOLÒGIQUES APLICANT TECNOLOGIA 3D

L’arqueologia és una de les ciències que esta experimentant una evolució més gran d’ençà l’aparició de les tecnologies 3D. S’estan desenvolupant moltes solucions que permeten recrear objectes, espais, situacions. Per resumir, podríem aplicar aquestes noves tècniques en dos grans grups: les aplicacions directes del 3D a la arqueologia tradicional i, d’altre banda, l’anomenada arqueologia virtual dedicada principalment a la divulgació.

El primer grup son les aplicacions directes del 3D a les tècniques de l’arqueologia tradicional. De fet és un complement a la documentació de les excavacions que ajuda a la comprensió global dels jaciments. Als tradicionals mapes, fotografies i dibuixos en planta i alçat dels jaciments i les peces es sumen noves eines que ajuden a la investigació.

Video de l’Aixecament fotogrametric fet per 3iDem de la naveta dels tudons

Dins d’aquest primer grup podríem parlar de l’avenç en la documentació directa dels jaciments. Parlem de representacions estratigràfiques dels jaciments en 3D partint de models fotogramètrics o amb escàners del terra abans de destapar la excavació. Amb això es pot veure la disposició detallada d’una excavació prèviament i després de la tasca de camp per reconstruir tots els detalls i millorar l’estudi posterior. Aquest grup incideix directament al treball científic i el que facilita és l’estudi i discussió entre els arqueòlegs professionals.

Video aixecament fotogramètric excavació Campelles (per en Bruno Parés)

En segon lloc, dins les aplicacions directes a la arqueologia tradicional trobem els treballs de restauració de peces. La restauració també s’aprofita de les noves tècniques. El que abans es feia de forma directa sobre les restes trobades ara es pot fer de forma virtual, així es pot aconseguir des de la reconstrucció d’una peça de ceràmica tal i com seria al seu moment a, posem per cas, un rostre a partir del estudi fotogramètric de les restes òssies. Tenim moltes aplicacions en aquest camp i a 3iDem ja hem fet aquesta mena de tasques amb posterior impressió 3D que ens permet comparar l’original amb el model restaurat amb les nostres tècniques.

 

platmurtra

Exemples de restauració de plats del Monestir de la Murtra realitzat per 3iDem per al Museu de Badalona. A la esquerra fotogrametria de l’original, a la dreta reconstrucció (impresa despres en 3D)

 

Un segon gran grup d’aplicacions son totes aquelles que ajuden a la divulgació i la comprensió per a un públic no especialitzat. Serien el que s’anomena Arqueologia Virtual i comprenen diferents possibilitats que s’obren a la museística i l’ensenyament.

De totes elles la que té uns resultats més espectaculars és la reconstrucció virtual. Amb ella podem veure, posem per cas, un poblat tal com seria idealment al moment històric al que pertanyia, o l’àgora d’una ciutat romana. Normalment es fan amb programes de gran capacitat de renderització, tot fent servir tècniques del cinema d’animació. Els resultats son realment bons i permeten “caminar” per llocs que fa molt de temps van desaparèixer. Es una mena de màquina del temps virtual.

Magnific treball de restitució fotogramètrica de Centcelles del Museu Arqueologic de Tarragona

Aquestes representacions demanen un treball previ important. Cal fixar l’època concreta a recrear (els jaciments son molt llargs en el temps), després recollir la informació arqueològica obtinguda amb els mètodes que s’han descrit anteriorment, i finalment fer el treball de reconstrucció 3D que exigeix una gran recopilació d’informació i uns programes i hardware molt potents pel seu desenvolupament. Recomanem que veieu els enllaços que hem posat del jaciment d’Ullastret i de la Barcelona Romana en 3D. Aquestes reconstruccions també es fan servir per fer alguns dels moderns videojocs on es recorre a llocs del passat.

http://ajuntament.barcelona.cat/arqueologiabarcelona/pla-barcino/barcino3d/

http://patrimoni.gencat.cat/es/historias/ullastret-3d-caminar-por-una-ciudad-iberica-de-hace-2000-anos

 

A 3iDem estem convençuts que aquest és un camp de futur. Estem decidits a contribuir-hi i posar el nostre gra de sorra amb la tasca que fem diàriament.

ART i Tecnologia 3D

Tot sovint ens trobem que tot el que s’associa al món del 3D és vist com quelcom tecnològic; potser com un producte de disseny en alguns casos, però allunyat de l’art en tot moment.  A 3idem pensem que l’obra d’art i la

tecnologia 3D poden ser complementaries.  En alguns casos poden donar lloc a noves expressions que encara no han estat desenvolupades, en d’altres pot servir per la seva difusió.  No hem de perdre de vista que les tecnologies son eines i que aquestes en mans d’artistes poden portar a noves expressions desconegudes fins ara.  A risc de semblar pedants caldria primer establir que podríem entendre que és art, o una obra d’art.

L’art és un ens en constant evolució, doncs és un ens viu.  Les seves formes, manifestacions i categories necessiten també de la interrelació amb els éssers vius que les interpreten.  Caldria separar l’art en si mateix de la experiència estètica, doncs la visió d’un paisatge o d’un ocell al camp també seria una experiència estètica i, tanmateix, cal també evitar considerar art tota manifestació estètica.

Llavors, on som ara?.  El concepte d’art a occident va canviar de ser un art sotmès a regles fins al concepte actual on l’art seria la producció de la bellesa.  Bellesa que no existia abans de fer l’obra i que per la condició de creada la separa de les coses que son belles com el paisatge o l’ocell que hem esmentat abans.

Exemple del mal anomenat cafè 3D
Exemple del mal anomenat cafè 3D

Deixant de banda el concepte teòric de l’art, pensem que la experiència estètica del que és creat defineix l’obra d’art.  Per tant, veurem diverses maneres en que la tecnologia 3D pot servir al món artístic.  Cal remarcar la importància de fugir del concepte “moda” i això inclou que avui en dia s’abusa fins treure el sentit de la expressió “3D”.  Posem per cas un exemple de  màrqueting on s’associa a certes cafeteries japoneses que fan art efímer amb la crema de llet dels cafès.  Per vendre el concepte li diuen “cafè en 3D” aconseguint així notorietat per que juguen amb les expectatives del públic, però en realitat el que fan és molt lluny del 3D.

Un cas provat de nova tecnologia aplicada al món de l’art que ha contribuït a enriquir-lo és la fotografia.  A finals del segle XIX era una nova tècnica sorprenent, que tant sols es limitava a reproduir la realitat, però a mesura que la tècnica va ser experimentada i dominada per cada vegada més artistes va esdevenir reconeguda com una forma artística més per particulars, galeries i col·leccionistes.  De fet al 1910 l’Albright Knox Art Gallery de Buffalo (New York) fou un dels primers museus a incloure la fotografia dins la col·lecció d’art.  Això ens porta implícitament la resposta a la pregunta: Si involucres tecnologia o màquines al procés de creació això devalua el valor del treball? Doncs pensem que rotundament no.  L’assoliment de l’habilitat tècnica per part dels artistes per assimilar aquestes noves eines son tant importants com l’assoliment de les habilitats manuals per fer les obres més tradicionals com la escultura o la pintura.

I d’altra banda, la reproducció de còpies d’art en sèrie limitada amb la tecnologia d’impressió 3D (en la que 3idem està especialitzada) no és semblant a quan un artista fa copies limitades d’una estàtua amb un motllo fet a la cera perduda?.  Potser la por és que el públic no ho trobi una peça d’art per no estar feta “manualment”, però això és com comparar els quadres amb la fotografia.  Son tècniques diferents i poden ser radicalment diferents en els resultats.

Exemple de disseny directe a 123D sculpt
Exemple de disseny directe a 123D sculpt

Posem per cas un escultor que decideix aprendre a treballar la tècnica escultòrica en 3D i aprèn a treballar directament amb un programa de disseny escultòric en 3D com pot ser el 123D Sculpt, 3DsMax o el Blender per posar només tres exemples dels molts que hi ha.  Directament pot actuar sobre la obra com si fos un bloc d’argila o de pedra.

Una vegada enllestida la pot donar a imprimir en el material que més li convingui donada la versatilitat de la impressió 3D.  Inclús pot jugar amb els colors amb impressores com les que tenim a 3idem.

Reproducció estàtua Jordi Bonet (3idem)
Reproducció estàtua Jordi Bonet (3idem)

Un altre cas és fer escàners directament de les obres d’art i fer reproduccions de les mateixes.  En aquest cas l’artista pot treballar directament amb les mans el material que li convé i després es fa l’escàner per fer les series limitades. Ens trobaríem aquí amb una combinació de tècniques tradicionals i noves.

Break Wall d'Eyal Gever
Break Wall d’Eyal Gever

Més enllà d’aquestes implicacions hi ha treballs actuals basats en la impressió 3D que son força interessants i dignes de remarcar.  Així doncs, destacaríem obres com les de Eyal Gever (http://www.eyalgever.com/) que crea models 3D digitals d’objectes, els fa simular xocs violents i tot escollint un frame de la simulació en fa d’ell una impressió 3D.  Realment pot captar moments que només dona el moviment.

The invisible Shape of Things Past
The invisible Shape of Things Past

La recerca de la plasmació del desplaçament al temps i l’espai també la proposa el col·lectiu ART+COM en el seu projecte “the invisible shape of things past” on mitjançant el registre de la posició d’una càmera al moment de fer una gravació fan el recorregut de les coses tal i com les va captar la càmera, tot imprimint després en 3D el resultat.

 

D’altres artistes fan objectes tridimensionals a partir d’ones de so, registres sismogràfics o d’altres dades que tinguin un cert contingut emocional.  Un altre enfoc seria per exemple el de Sofie Khan que parteix

Obra de Sophie Kahn
Obra de Sophie Kahn

de rostres i cosos escanejats en 3D i els imprimeix tot trencant-los com si d’una escultura clàssica es pogués tractar(http://www.sophiekahn.net/)

Com veiem, experimentació, noves formes i corrents estan naixent amb la tecnologia d’impressió 3D.  Si tu vols experimentar pots comptar amb 3idem per imprimir les teves obres, de ben segur serà gratificant i  engrescador!!!

 

Modernisme

Que fou el Modernisme Català

Palau_de_la_musica

Palau de la Música Catalana, catalogat per la UNESCO com Patrimoni de la humanitat- Interior general  by Lohen11

El modernisme correspon a la fi del segle XIX i al començament del segle XX. Es part del mateix corrent europeu conegut com Art Nouveau (a França i a Bèlgica), Modern Style (a Anglaterra), Tiffany (als EUA), Jugendstil (a Alemanya), Sezessionstil o Wiener Sezession (a Àustria),Stile ‘900Floreale o Liberty (a Itàlia). Va tenir incidència sobretot en l’arquitectura i les arts decoratives Encara que és part d’un corrent general que sorgeix a tota Europa (el Modernisme), a Catalunya adquireix una personalitat pròpia i diferenciada, i es converteix en el modernisme probablement més desenvolupat. Tractava de recuperar la cultura catalana unida a una ferma voluntat de modernitzar el país. L’arquitectura, l’escultura, la pintura i les arts decoratives catalanes van trobar la seva compatibilitat en l’Art Nouveau, i la concordança amb el que necessitava la cultura i art català. Resultat d’això la ciutat de Barcelona es beneficia amb una arquitectura que la fa única al món. Algunes obres del Modernisme català han estat catalogades per la UNESCO com a Patrimoni de la Humanitat:el Parc Güell, el Palau Güell, la Casa Milà, la façana del Naixement i la cripta de la Sagrada Família, la Casa Vicens i la Casa Batlló a Barcelona, juntament amb la cripta de la Colònia Güell a Sta. Coloma de Cervelló; i el Palau de la Música Catalana i l’Hospital de Sant Pau a Barcelona, de Domènech i Montaner. Pel que fa a la pintura modernista, podem trobar moltes d’aquestes obres exposades a diferents museus catalans com el Museu Nacional d’Art de Catalunya o el Museu del Modernisme Català.